Saturday 9 June 2012

Syarahan


        Assalamuailaikum dan selamat sejahtera. Yang dihormati saudara Pengerusi Majlis, tuan-tuan dan puan-puan. Saya bertugas sebagai pensyarah di Kolej Islam. Saya mengucapkan terima kasih kerana diberi peluang untuk menyampaikan syarahan yang bertajuk ‘Masyarakat Penyayang Menjamin Keharmonian’’.
 
Tuan-tuan dan puan-puan,
         Masyarakat penyayang ialah masyarakat yang prihatin terhadap ahli-ahli dan alam sekeliling. Setiap ahli dalam masyaakatkita hendaklah mengambil tahu terhadap rakan-rakan, jiran dan sesiapa sahaja dalam masyarakat tersebut. Kita sering mendengar komen bahawa masyarakat sekarang tidak mengambil tahu tentang hal sekeliling mereka. Keadaanini sebernanya tidak menguntungkan kita kerana persengketaan dan 
kerosakan dalam masyarakat akan berlaku dan kita bersama-sama menerima akibatnya.
         
           Masyarakat penyayang sentiasa mengambil berat terhdap masalah orang lain. Kita perlu memberikan perhatian kepada masyarakat. Sebagai contoh, kita menyediakan kemudahan khas untuk orang kurang upaya dalam masyarkat. Kita harus memhami keperluan mereka dengan menyediakan kemudahan khas.
 
Tuan-tuan dan puan-puan,
             Kita juga perlu sedia membantu golongan yang memerlukan bantuan. Misalnya golongan miskin yang tidak mampu hidup dengan selesa dn golongan remaja yang kecewa.
Sebagai mengakhiri syarahan saya, kita perlu menyayangi setiap makhluk di sekeliling kita. Mereka sebernanya menyumbang untuk mewujudkan keharmonian masyarakat. Justeru, Masyarakat Penyayang Menjamin Keharmonian wajar kita hayati bersama.

No comments:

Post a Comment